اخبار داخلی

در طی سفر مظفرالدین شاه قاجار به اروپا، یکی از تکنولوژی‌های نوظهور که با خریدهای وی به ایران وارد شد، دوربین فیلم برداری و فیلم بود. به همین منظور میرزا ابراهیم‌خان عکاسباشی که بعدها به لقب پدرش مفتخر شد و او را ابراهیم صنیع‌السلطنه خواندند، طریقه‌ی فیلم برداری آموخت و در دربار مظفرالدین شاه، از درون دربار و مناظر دیگر و مردم کوچه و بازار و … صحنه‌هایی را خلق کرد که خوشبختانه تا امروز هم بر جای مانده‌است. میرزا ابراهیم‌خان، پنج سال پس از اختراع سينما در سال ۱۹۰۰ ميلادي برابر با ۱۲۷۹ شمسي در پاريس، پشت دوربين فيلمبرداري قرار گرفت و نام خود را به عنوان اولين فيلمبردار سينماي ايران ثبت كرد. این حلقه با برخی دیگر از حلقه‌های فیلم‌برداری شده توسط وی از دربار و مناظر ایران، پس از قاجاریه، مدت مدیدی در انبارهای کاخ گلستان تهران نگه‌داری می‌شد که سرانجام یک حلقه از آن، اواخر دهه‌ی نود قرن گذشته‌ی میلادی کشف گردید. این حلقه از طریق سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و بازنمایی و انتقال به روی دستگاه‌های دیجیتال موجود، به فرانسه فرستاده شد و توسط آرشیو ملی فیلم فرانسه با همکاری سازمان ملی تحقیقات علمی فرانسه ترمیم شد. صحنه‌ی آغازین این فیلم، با حضور مظفرالدین شاه در نمایشگاه گل در بلژیک شروع می‌شود و سپس در سکانس‌های بعدی شاهد بسیاری از صحنه‌هایی هستیم که تا امروز تنها عکس‌هایی از آن برجای بوده‌است.

علاوه بر این، صنیع‌السلطنه چون مطالعاتی پیرامون عکاسی‌های تکنیکی با متدهای جدید و جذاب و خلاقانه داشت، شروع به ساختن برخی پی‌اس‌ها از درباریان مظفرالدین شاه با بازی ایشان در مقابل دوربین نمود که در نوع خود بی‌نظیر است. در این بازی‌ها، برخی از افراد همچون میرزا مهدی خان غفاری آجودان مخصوص، آقا محمدخان خواجه مشهور به فقیرالقامه، ابوالقاسم‌خان غفاری و برخی دیگر از رجال صاحب نام و بعضا گم‌نام اما از خلوتیان و خواص شاه، پای ثابت صحنه‌ها و سکانس‌هایی هستند که غالبا خیلی سریع به کمدی‌های اسلپ استیک شبیه می‌شود، در واقعیت افزوده‌ای که ضمیمه عکس‌های صنیع‌السلطنه در مجله شماره بهمن‌ماه است، برش کوتاهی از این نمایش‌های صامت را می‌بینید.

این‌جا هستید: داستان » بلاگ داستان » اخبار داخلی » توضیحاتی در مورد واقعیت افزوده ضمیمه عکس‌های صنیع‌السلطنه در شماره بهمن 93
« مطلب قبلی:
مطلب بعدی: »

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.